Spoorlijn Utrecht-Breda heeft mogelijk gevolgen voor Schelluinen

Dossier A27/A15 geplaatst op donderdag 18 juni 2009

Trefwoorden: commissie nijpels, conferentie spoor a27

Moet er een nieuwe spoorverbinding worden aangelegd tussen Breda en Utrecht, gelijktijdig met de verbreding van de A27? Dat is de centrale vraag voor de Commissie Nijpels. Half oktober geeft zij hier duidelijkheid over.

In Schouwburg De Nieuwe Doelen in Gorinchem werd afgelopen maandag de conferentie Spoor A27 gehouden, waar veel betrokken overheden aanwezig waren.
,,Het is belangrijk dat we het belang van de komst van het spoor aantonen en dat we daarvoor de juiste cijfers boven tafel krijgen,'' hield Ed Nijpels, voormalig minister van VROM en commissaris van de koningin in Friesland, zijn toehoorders voor. ,,Met de commissie wil ik ook uitzoeken hoe lang de aanleg gaat duren, want uit gesprekken is naar voren gekomen dat dit een heel belangrijk punt is,'' concludeerde hij.
Samenwerking is bij de realisatie van dergelijke grote infrastructurele projecten van wezenlijk belang. Het gaat bijna niet meer om de ideeën, maar meer om de eensgezindheid. Immers, in het hele land wachten grote projecten en Den Haag weet handig gebruik te maken van onenigheid in een regio. Dan kom je gewoonweg niet meer aan de beurt, aldus de boodschap van de vele sprekers en bestuurders.
 
Commissie
De wethouders De Bondt van Utrecht en Willems van Breda installeerden de commissie Nijpels en lanceerden daarmee tevens www.spoorA27.nl.
De Commissie Nijpels moet over een aantal maanden antwoord geven op een groot aantal stellingen en vragen.. Voorzitter Ed Nijpels doet dat samen met W.A. Camps, bestuursvoorzitter van Berenschot Groep BV, en M. Olman, die onder andere directeur Wegen en Verkeersverkeersveiligheid is bij het ministerie van Verkeer en Waterstaat.

Synergie
Dat de spoorlijn tussen Breda en Utrecht er moet komen, daar zijn deze twee steden en alle gemeenten langs het traject het unaniem over eens. Dat bleek ook uit de woorden van de Gorcumse burgemeester Piet IJssels bij aanvang van de bijeenkomst. ,,Gorinchem is een knooppunt in veel opzichten,'' zei hij. ,,De stad is al een knooppunt van waterwegen, rijkswegen en spoorwegen. De schakel van een treinverbinding tussen Breda en Utrecht is er één die we eigenlijk niet kunnen missen.'' Volgens IJssels staat bereikbaarheid daarbij voorop. ,,De aanpak van de rijksweg draagt daar zeker toe bij. Het gaat om twee grote projecten, maar ik ben er van overtuigd dat ze elkaar niet bijten of vertragen. Door ze tegelijk aan te pakken, zullen zij elkaar juist versnellen.

Groene weidevariant
Ben van Schijndel van BAM Rail haalde de geschiedenis van deze 'Vergeten Corridor' even op. In 1875 was het eerste lijntje al op papier getrokken, maar in 2007 verscheen de eerste notitie van rijkswaterstaat. Sindsdien is het balletje gaan rollen. Bij een verbreding van de snelweg A27 zou voor de 'Groene weidevariant' gekozen moeten worden. Een brede opzet, waarbij een driebaansweg naast het huidige tracé wordt aangelegd. ,,Daarna ontstaan in het midden twee vrije rijbanen; voor snelle bussen of spoor." Een dergelijke aanpak levert geen vertraging voor de A27 op, maar wel een enorme kostenbesparing voor de aanleg van de spoorlijn, immers veel minder kunstwerken bij op- en afritten. ,,Het is een kwestie van goed beleid maken," besloot hij.
Patrick Voet van Haskoning ging er van uit dat de werkzaamheden in 2013 kunnen beginnen. Hij schetste drie varianten; eerst de snelweg, dan het spoor kost aanzienlijk meer. Beginnen met de snelweg rekening houdend met het spoor, dan duurt het tot 2026 voor de eerste trein rijdt. Maar een synergie van beide zou kostenbesparend en sneller zijn. Dan zou de vernieuwde snelweg A27 in 2019 klaar zijn en het spoor in 2020.

Molenvliet straks treinstation

 'De sportparken en het Cariba-bad moeten naar de noordzijde van de stad verkassen als de A27 wordt aangepakt en hier een spoorlijn komt. De A27 bij Gorinchem met rechts Sportpark Molenvliet en het Cariba-bad. Op de huidige plek van Piratenland moet het station worden aangelegd.''  De Gorcumse wethouder Herman van Santen weet dat dit de gevolgen zijn van de plannen voor de A27. ,,Drastisch, maar we zijn overtuigd van het belang van de spoorlijn tussen Utrecht en Breda.''
Dat Gorinchem het lastigste knooppunt wordt op het traject tussen Utrecht en Breda, weet wethouder Herman van Santen maar al te goed.
Hij is wel blij dat tijdens de conferentie Spoor A27 naar voren kwam dat alle gemeenten langs het traject het belang van het spoor onderschrijven. Leden van de Tweede Kamer lieten dit weten met een videoboodschap. Tweedekamer lid Charlie Aptroot van de VVD vindt dat het spoor niet alleen door de overheid moet worden betaald. ,,We moeten op zoek naar financierders want het kaartje voor de treinreizigers moet wel betaalbaar blijven.''

Schelluinen

Van Santen hoopt dat de commissie weldra duidelijke cijfers kan leveren met een 'inhoudelijke onderbouwing'. ,,Het zal voor de inwoners van Schelluinen grote gevolgen hebben. Het is voor hen heel belangrijk te weten waar ze aan toe zijn.''
Het dorp zal in zijn ogen niet van de kaart verdwijnen. ,,Maar de huidige plannen zullen zich aanpassen aan de omgeving en dus om Schelluinen heen gaan.''
Ruud van Heugten, Kamerlid van het CDA, wil voorkomen dat na het opstellen van de plannen nog allerlei aanpassingen volgen door verschillende procedures. ,,Het is belangrijk dat alle leden van de Tweede Kamer straks weten waar zij 'ja' tegen zeggen.'' Hij verwacht niet dat Nijpels advies zal uitbrengen over bijvoorbeeld een tunnel of brug bij Gorinchem. Werkendam en Woudrichem zien het liefst dat auto's en treinen bij Hank de grond ingaan om er bij Meerkerk weer uit te komen. ,,Voor de rijksweg mag zeker een tunnel worden aangelegd,'' stelt wethouder Van Santen. ,,Maar het spoor moet over een brug, want ondergronds kan geen station worden gemaakt. We willen de lasten dragen, maar dan ook meegenieten van de lusten. En daarom hier graag een station.''
Bronnen: AD Rivierenland van 16 juni 2009 en Stad Gorinchem van 17 juni 2009

Laat een reactie achter

Naam:
*
E-mail:
*
Titel:
Reactie:
*

Reacties op 'Spoorlijn Utrecht-Breda heeft mogelijk gevolgen voor Schelluinen' (1)

vutter

Het zal voor Schelluinen weer een gevecht worden om een klein beetje over eind te blijven in deze strijd. Ik heb jaren geleden al tegen de wethouder gezegd; "bestel maar een bulldozer en duw Schelluinen maar van de kaart dan kan iedereen zijn gang gaan".

m.v.gr. mac vogel

Geplaatst door m.vogel op woensdag 24 juni 2009

Voeg toe aan Delicious Voeg toe aan Facebook Voeg toe aan Linked In Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan Technorati Voeg toe aan Twitter 
© 2018 VVD Giessenlanden  |  Colofon  |  RSS | Sitemap