Transportbedrijven ontevreden over Schelluinen-West

Dossier Schelluinen geplaatst op woensdag 14 oktober 2009

Trefwoorden: rom-s, schelluinen-west, transportcentrum

Transportbedrijven ontevreden over Schelluinen-West
 
Transportbedrijven in de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden luiden de noodklok over de verplichte verplaatsing naar het regionale bedrijventerrein Schelluinen-West. "Door het beleid van de gemeenten wordt de transportsector in deze regio de nek omgedraaid", zegt de Leerbroekse transporteur Arie de Jong.
 
Één contract
De vervoerders hebben in september de Vervoerdersvereniging Alblasserwaard-Vijfheerenlanden (VAV) opgericht. Gesteund door Transport en Logistiek Nederland (TLN) en VNO-NCW wordt momenteel de situatie van de transportbedrijven exact in kaart gebracht. "De belangstelling om naar Schelluinen-West te verhuizen is minimaal", zegt Robert van Brakel, voorzitter van VNO-NCW Alblasserwaard-Vijfheerenlanden. Transportbedrijf Vlot Verhuizingen is tot nu toe de enige onderneming die een contract heeft ondertekend met ontwikkelaar ROM-S. Vorige week is de grond officieel gekocht. "Wat ons betreft kan het niet snel genoeg gaan", zegt een medewerker van het bedrijf.
 
Alles of niks
Schelluinen-West is ontwikkeld voor transportbedrijven die voor overlast zorgen in de kleine dorpen van de Alblasserwaard en de Vijfheerenlanden. Door centralisatie van de bedrijven moet het zware verkeer op de polderweggetjes worden geminimaliseerd, zo is steeds het uitgangspunt geweest van de samenwerkende gemeenten. De eerste plannen werden ontwikkeld in de jaren 99 en 2000. Toen was de animo onder transportbedrijven om eventueel te verkassen naar de nieuwe locatie nog groot. Maar de echte gevolgen worden nu zichtbaar. Transportbedrijven krijgen van hun gemeente geen meter ruimte meer om uit te breiden op hun huidige locatie, of ze nu gevestigd zijn op een bedrijventerrein of op andere locatie in de dorpskern. Als je naar Schelluinen-West wilt verhuizen, mag dat alleen onder de voorwaarde dat je je huidige grond inlevert. "Het is alles of niks", zegt Van Brakel. Dat voelt als een deportatie.
 
Economische schade
Volgens Van Brakel zijn de acht betrokken gemeenten nog steeds niet van zins rekening te houden met de economische schade en belangen van transporteurs uit de regio. De gemeenten zijn bezig om willens en wetens het poldermodel om zeep te helpen. Er wordt op regionaal niveau nog steeds niet serieus met ons gesproken. In de Regionale ontwikkelingsmaatschappij voor de ontwikkeling van Schelluinen-West zit zelfs geen enkele vertegenwoordiging van het bedrijfsleven.
 
File locatie
"Gemeenten hebben jarenlang dankbaar gereageerd op ondernemers die hun transportbedrijven hier vestigden en uitbreidden," vindt Van Brakel. "Die bedrijven zorgden immers voor werkgelegenheid. Bedrijven konden rustig uitbreiden. Vergunning hier, vergunning daar. Nu wordt gezegd: we hebben een alternatief, dat heet Schelluinen-West. Hoezo een alternatief? Schelluinen-West is slechte grond, moerasachtig. Het is bovendien een plek waar iedere dag zes uur file staat en die niet ontsloten is naar de snelweg. Langs deze locatie moet straks de A27 worden uitgebreid."
 
Geringe compensatie
De grootste grief van de transportbedrijven is de zeer geringe compensatie voor hun huidige grond. Terwijl ze in Schelluinen-West welgeteld 155 euro per vierkante meter moeten gaan betalen. Volgens transportondernemer Arie de Jong uit Leerbroek is dat onbetaalbaar: "Als je 5000 vierkante meter nodig hebt, moet je 1,2 miljoen euro ophoesten. En dan heb je alleen nog maar de grond en niet de gebouwen."
 
Kilometers
Het is volgens De Jong nog maar de vraag of Schelluinen-West tot minder ongewenste vrachtwagenkilometers in de dorpskernen zal leiden. "Stel dat je een bedrijf hebt op Gelkenes met ook nog wat vrachtwagens. Die vrachtwagens moeten straks verkassen naar Schelluinen-West. Het betekent dat een vrachtwagenchauffeur die in Langerak of Groot-Ammers woont eerst met de luxe wagen naar Schelluinen-West moet rijden om vervolgens met de vrachtwagen terug te rijden naar Groot-Ammers om te laden." Dat is toch te gek voor woorden.
Een ander nijpend voorbeeld is transporteur Van der Ham, die jaren geleden al acht hectare weiland kocht naast het bedrijventerrein Meerkerk. "Maar de spa mag de grond niet in", zegt De Jong. "Hij zal en moet naar Schelluinen-West. Terwijl hij op de locatie in Meerkerk een directe ontsluiting heeft op de A27."
 
Spookdorpen
Van Brakel: "Het beleid is echt heel onwenselijk. De Alblasserwaard-Vijfheerenlanden is altijd een gebied geweest met veel bedrijvigheid bij de eigen woning. Wonen, werken en leven horen bij elkaar. Als je bedrijven verplicht gaat verplaatsen, zal dat op den duur leiden tot spookdorpen."
 
Bron: Het Kontakt van 10 oktober 2009

Voeg toe aan Delicious Voeg toe aan Facebook Voeg toe aan Linked In Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan Technorati Voeg toe aan Twitter 
© 2018 VVD Giessenlanden  |  Colofon  |  RSS | Sitemap