Snelle aanpak A27 als regio eensgezind gaat adviseren

Dossier A27/A15 geplaatst op dinsdag 19 mei 2009 door webmaster

Trefwoorden: infrastructuur

De A27 (rijksweg Utrecht-Breda) wordt op z'n vroegst in 2013 vernieuwd en verbreed. Maar dan moet de regio komend driekwart jaar wel eensgezind optrekken en eind dit jaar een gezamenlijke eenduidige variant kiezen. ,,Zo'n advies is dan moeilijk te negeren," aldus verduidelijkte Arjen van der Werf van de afdeling REO vorige week voor de Gorcumse gemeenteraad.

 

Van der Werf hield een korte presentatie over de stand van zaken rond de A27 en de mogelijke toekomstige spoorlijn Utrecht-Breda. Zowel de rijksweg als de mogelijke spoorlijn zijn de afgelopen maanden herhaaldelijk in het nieuws geweest. De rijksweg A27 staat al lang op de planning. Jarenlang zijn er lobbies gevoerd om de aanpak te bespoedigen.


Ligging spoorlijn
Ondertussen kwam BAM Rail met het initiatief voor een nieuwe spoorverbinding Utrecht-Breda, min of meer parallel aan de A27. De Tweede Kamer lijkt wel te voelen voor invulling van deze 'missing link' in het spoorwegennet. Maar de plannen hiervoor mogen de werkzaamheden aan de A27 niet ophouden, aldus de algemene opvatting. Het is dan echter wel noodzakelijk om de toekomstige ligging van de spoorlijn vast te stellen Ook daarover moet eind dit jaar een besluit worden genomen, zodat het project A27 verder uitgewerkt kan worden.
Van der werf gaf een overzicht van de procedures. De startnotitie kwam in september 2007 in de inspraak, een nota van antwoord volgde een jaar later. Nu staat de A27 in het Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (MIRT) van 2009 en op 15 december dit jaar volgt de behandeling.

'Als er een kikker uit de pot springt, loopt het hele proces vertraging op!'
 Tevens is er bestuurlijk overleg geweest. Minister Eurlings gaf aan toch rekening te willen houden met de mogelijke spoorlijn. Er is nu een Bestuurlijke Adviesgroep die de reacties gaat bundelen. Volgens Van der Werf is het nu zaak dat de regio eensgezind optreedt. Wethouder Herman van Santen gaf aan dat de portefeuillehouders verkeer in de regio het momenteel eens zijn. ,,Maar als er een kikker uit de pot springt, loopt het hele proces vertraging op," aldus Van Santen.
Burgemeester Piet IJssels voegde daar aan toe dat de regio het nu op hoofdlijnen eens is. Maar er zijn lokaal wel verschillen. ,,Dat kan aan bod komen bij de uitwerking met Rijkswaterstaat," aldus IJssels.
Voor de spoorlijn Utrecht-Breda heeft Goudappel Coffeng onderzoek verricht. De bezetting zou vergelijkbaar zijn als die van de spoorlijn Amersfoort-Zwolle, maar de kosten voor de aanleg worden nu al weer 2 miljard hoger geraamd door de ligging.
In de Tweede Kamer zijn moties ingediend en vragen gesteld. De antwoorden daarop worden deze week verwacht. De vijf gemeenten Utrecht, Breda, Oosterhout, Dordrecht en Gorinchem (Tilburg en Almere) volgen de ontwikkelingen op de voet. Zij willen een snelle besluitvorming, niet ten koste van de A27.
 
Bron: Stad Gorinchem van 18 mei 2009

Laat een reactie achter

Naam:
*
E-mail:
*
Titel:
Reactie:
*

Reacties op 'Snelle aanpak A27 als regio eensgezind gaat adviseren' (0)

Voeg toe aan Delicious Voeg toe aan Facebook Voeg toe aan Linked In Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan Technorati Voeg toe aan Twitter 
© 2017 VVD Giessenlanden  |  Colofon  |  RSS | Sitemap