Veel Arkelnaren bij presentatie Merwedelingelijn

Dossier Arkel geplaatst op dinsdag 7 april 2009

Trefwoorden: openbaarvervoer, regio

Onder grote publieke belangstelling werden vorige week in het Gorcums-stadhuis de vernieuwingen rond de Merwedelingelijn toegelicht. Coördinerend bestuurder Herman van Santen ontving de gasten, voor een groot deel uit Arkel, verheugd in de raadzaal waar de presentaties van ProRail en ingenieursbureau Movares op twee grote beeldschermen te volgen waren.

Veel vernieuwingen

Er staan nogal wat vernieuwingen voor dit spoorlijntje op het programma, zodat in 2018 twee keer zo veel personen vervoerd kunnen worden. Het aantal halteplaatsen langs de Merwedelingelijn wordt met vijf uitgebreid, zoals de nieuwe halte bij Papland en een bij Boven-Hardinxveld. Het station in Gorinchem zal een metamorfose ondergaan. VVD-Wethouder Van Santen bracht nog even in herinnering dat ,,dit spoorlijntje voor de poorten van de hel is gered," en nu als een goed geoliede machine een belangrijke voorziening voor de hele regio is.

Halte Papland

De belangstelling van het publiek spitste zich toe op de verkeerssituatie bij de nieuwe halteplaats. Vanaf de Haarbrug wordt in een rechte lijn een nieuwe weg aangelegd naar de Vlietskade. De Haarweg, waarover de scholieren dagelijks rijden, wordt autoluw. De nieuwe route wordt tevens de ontsluiting voor Arkel-Zuid. Deze vernieuwingen riepen bij de mensen in de zaal nogal wat vragen op. Zo is de Kanaaldijk nu één van de veiligste en mooiste fietsroutes in de regio. Deze route zal kruisen met de nieuwe weg naar halteplaats Papland, zoals nu overigens ook het geval is. En men toonde zich bezorgd over de kruising Haarweg - Haarsekaden. Hoe het precies zal worden is nog niet bekend. De plannen voor de Haarweg worden met de komst van industrieterrein Gorinchem-Noord verder uitgewerkt, vertelde André van der Dussen van de gemeente. Maar voor de kruising met de Kanaaldijk worden al enkele suggesties gedaan. ,,Zorgen voor overzicht, lagere snelheid. Meer kan denk ik niet. Het is onmogelijk voor honderd procent risico's uit te sluiten," veronderstelde Van Santen.

Aanleg

Ook maakt men zich zorgen over het bouwverkeer, juist omdat hier dagelijks zo veel scholieren fietsen. De suggestie om zand en bouwmaterialen via het kanaal aan te voeren worden meegenomen. Er komt overigens eerst een nieuwe overweg. Dan wordt op de plaats van de oude overweg de nieuwe halte aangelegd. Het perron wordt onderheid. Voor het plein moet zand komen. De perrons worden waarschijnlijk in de vakantie, als het minder druk is, aangelegd. Dan is geen treinverkeer mogelijk en worden er bussen ingezet.

 

Bron: Stad Gorinchem van 7 april 2009

Voeg toe aan Delicious Voeg toe aan Facebook Voeg toe aan Linked In Voeg toe aan NUjij Voeg toe aan Technorati Voeg toe aan Twitter 
© 2018 VVD Giessenlanden  |  Colofon  |  RSS | Sitemap